دستور پخت انواع ماکارونی و پلو با زعفران

کلم پلو زعفرانی

مواد لازم:

کلم خرد شده 1 کیلوگرم

برنج 1 کیلوگرم

گوشت چرخ کرده 500 گرم

ریحان 400 گرم

ترخان 250 گرم

جعفری 200 گرم

پیاز 2 عدد

زعفران 3 قاشق چایخوری (زعفران را از قبل خوب دم کنید)

روغن به مقدار لازم

نمک و فلفل به مقدار لازم

ادویه پلویی 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

برای تهیه کلم پلو زعفرانی، ابتدا باید یکی از پیازها را رنده کرده و به همراه گوشت چرخ کرده خوب چنگ بزنید. کمی از مخلوط گوشت و پیاز را برداشته، به صورت دایره ای شکل درآورید و پس از غلتاندن در آرد به سرخ کردن آن در روغن بپردازید.

مقداری روغن درون یک تابه بریزید و پیاز دیگر را در آن خرد نموده و با گذاشتن تابه بر روی حرارت، پیاز را در روغن تفت دهید تا به رنگ طلایی درآید. حال کلم را به تابه اضافه نمایید و به مدت زمان 10 الی 12 دقیقه به هم زدن محتویات داخل تابه بر روی حرارت ملایم بپردازید. حال نمک، فلفل، زعفران و ادویه پلویی را به تابه افزوده و با دیگر مواد خوب هم بزنید.

در ادامه برنج را به میزانی که در بالا ذکر شده، خیس نمایید. سپس برنج را درون قابلمه ای ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا کمی پخته شود. پس از کمی پخته شدن برنج، سبزی های موجود در دستور (ریحان، جعفری و ترخان) را به آن اضافه کرده و همانند سبزی پلو به آبکش کردن برنج بپردازید. کمی روغن درون قابلمه ریخته و تا هنگام تمام شدن مواد، یک لایه از مخلوط کلم و کوفته ریزها و یک لایه برنج در آن بریزید. حال به منظور دم بالا آوردن برنج، قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. سپس یک دمکن روی قابلمه گذاشته و اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *